Eerste dag in Varanasi

1 mei 2015 - Varanasi, India

We hebben iets met deuren deze vakantie. Op het station worden we opgewacht door een touringcar die ons naar het hotel zal brengen. Prompt opent Jacky de verkeerde deur en stapt bijna bij de chauffeur op schoot :)). Oh ja, in India rijden ze links van de weg, dus andere kant graag. Binnen een kwartiertje staan we in de lobby van het hotel. Iedereen wil graag z.s.m. naar zijn kamer om te douchen en even te rusten. We hebben geluk: alle kamers zijn direct beschikbaar. Wij krijgen 204. We gaan de smalle lift naar boven. Ik steek de sleutel in het slot, draai deze om en heb de helft nog in mijn handen. Dwars door midden! Gelukkig krijgt Jacky de andere helft uit het slot. Met twee delen loop ik naar de receptie om de reservesleutel te halen. Even vergeten dat we in India zijn en niet in Nederland. De receptionist pakt de beide delen van me aan en houdt ze tegen elkaar. Hij wiebelt met zijn hoofd en zegt niets. Het is alsof hij bedenkt of hij ze misschien nog aan elkaar kan plakken. Nog twee medewerkers worden er bij gehaald. Uit een laatje komt een pakketje met sleutels. Een voor een worden ze geprobeerd. Nee, hij zit er niet bij. We moeten wachten op een andere kamer die ook nog eerst schoongemaakt moet worden. We laten het maar over ons heenkomen in de lobby. Het hotel ligt aan een drukke straat waar het leven om deze tijd (7.00) al flink op gang komt. Ik kom ogen en oren tekort. Daarna ontbijten we en is onze kamer klaar. Je beste glimlach en een uurtje geduld en het komt prima voor elkaar. We douchen, pakken wat geld en de camera. Met een aantal van de groep gaan we met tuktuk's twee tempels bezoeken: de monkey tempel en de Durga tempel. Een deel gaat niet mee. Bijna de hele groep is ziek of heeft op z'n minst al een dag diarree gehad. Jacky en ik nog steeds niet. De tempels zijn bijzonder om te bezoeken. De Indier heeft geen geloof, maar leeft zijn geloof, de hele dag door. Onze chauffeur brengt ons daarna terug naar het hotel. Hij denkt dat hij een tankwagen (de hoogste in rang binnen het kastenstelsel in het verkeer) is, zo onwijs rijdt hij door de smalle, drukke straten. De claxon wordt net zo gemakkelijk gebruikt als de gashendel. Desondanks gaat alles weer goed. We besluiten in de middag niet aan te sluiten bij de groep maar op eigen gelegenheid naar de Ghats (de trappen bij de Ganges) te gaan. Het is opnieuw erg warm, dus houden we liever even ons eigen tempo aan. We gaan op de trappen zitten en aanschouwen de mannen die baden en hun tanden poetsen met het water uit de rivier, waar verderop een net verbrand lijk zonder hoofd en wit uitgeslagen drijft. De Indier lijkt de ideale man ;), hij wast zijn eigen kleren, trekt zo ze weer aan, dus niets te wassen en te strijken. Na een half uurtje besluiten we terug te gaan. Het warme weer, de stank, de vele geluiden: het mat behoorlijk af. Morgen twee boottochten op het programma. Dan zien we alle rituelen vanaf het water.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Anita:
    1 mei 2015
    Wat lachen met Jacky! Weer een mooi verhaal. Ik zie het allemaal voor me, zoals je het beschrijft. Wat hebben jullie al veel beleefd, wat een wereld!
  2. Marja:
    1 mei 2015
    Weten jullie waar deuren voor staan!....De deur is de weerspiegeling van je persoonlijke grens.....en hartkamers die je zelfstandig kunt openen en ook weer dicht kunt doen, voor jezelf als voor andere mensen. Dus dames vul de deurenverhalen zelf maar in, ik kan me er wel wat bij voorstellen! Jacky die " verkeerde deuren opent en in spannende situaties terecht komt" en Marjan die wat spanning wil maar de deur niet open krijgt, haha!