In de nachttrein naar Varanasi

29 april 2015 - Varanasi, India

Al liggend in de nachttrein typ ik vast dit verslag. Nee, we maken geen reis, we beleven het avontuur. Om 18.00 uur hebben we van Wim een briefing gehad. Djoser is met drie opties bezig. In India blijven, van India naar China en van daaruit naar Tibet of repatriëring. We vermoeden allemaal dat de reis na Varenasi wordt afgebroken. De andere opties zijn erg ingewikkeld met visa, extra vluchten etc. Dat zou betekenen dat onze prachtige reis van 30 dagen naar vier landen beperkt blijft tot slechts een week in India . Even zijn we toch wel teleurgesteld, hoewel dit natuurlijk in geen verhouding staat tot het drama in Nepal. De reis naar Varenasi is zo'n acht uur. Als de trein aankomt is het nog wel even een gedoe voordat we allemaal ons plekje hebben gevonden. In onze 'coupe' (zonder deur) ligt al een mevrouw. Haar man zit naast haar. Na enige discussie blijkt dat zij samen 1 ticket hebben en het bed delen. Ik ben de gelukkige die boven hen mag plaatsnemen terwijl de Indier een dikke boer laat. 'Dat begint al goed' zegt Jacky. We liggen dus met en tussen de Indiërs. Een bijzondere ervaring. Geen plek om nog even je tanden te poetsen en je pyjamaatje aan te doen ;-). Nadat ik mijn bovenbeenspieren nog even heb getraind, lig ik weer. Terwijl er een kakkerlak-achtig soort langs mijn kussen omhoog kruipt en met een concert van geluiden (uit alle gaten en holen die een mens maar heeft) om me heen hoop ik toch nog even een paar uur te slapen. Om 5.15 uur zullen we aankomen. Op naar het volgende avontuur.

1. E-ers HGL:
    Hoi Marjan en Jacky,
    Het zou inderdaad erg jammer zijn als jullie reis er al bijna op zit. Maar het staat inderdaad niet in verhouding met het drama dat zich in Nepal afspeelt. Jullie hebben in ieder geval de ervaring nog van een reis tussen Indiërs ;-)
    Groetjes uit Hengelo
  2. Harold:
    Hey Ladies,

Even afwachten nog welke optie het zal worden . Is jammer als jullie vroegtijdig weer terug moeten gaan. Geniet nog wat jullie allemaal gaan zien in Varenasi. Schijnt heeeeeeel apart te zijn met alle 'ghats' en wat er rond drijft in de Ganges. Ogen open , neus dicht en camera bij de hand. Geniet ze !! en ga door met je updates op je log !
  3. Marja:
    29 april 2015
    Je kunt wel dingen plannen in je leven maar het loopt soms anders. De ramp in Nepal is wel heel erg groot. Als jullie na een week al zouden terugkomen heb je kunnen proeven aan het avontuur in India. Maar dan is de rest van jullie reis niet voor jullie weggelegd. Dus.....dan moeten jullie op zoek naar een ander nieuw avontuur. Ff wachten, misschien lukt het Djoser een alternatief te vinden, ook spannend! Net zo als jullie treinreis!!!
  4. Monique:
    29 april 2015
    Hoop voor jullie op een goed alternatief
    Tot zover was het allemaal al heel bijzonder om te lezen en met jullie mee te beleven
    En wat een mooie fotos
  5. Ina:
    29 april 2015
    Hopelijk gaat de reis via China door en kan je ook nog genieten van het prachtige Tibet.
    Ik zal voor jullie duimen :-)
  6. Jan Arkema:
    Hoi Marjan,

Jullie maken daar heel wat mee, heel leuk om dat op afstand te volgen. Geniet er maar van zo lang het nog kan. We vinden het heel sneu dat er mogelijk een vroegtijdig einde komt aan deze trip waar je zo lang naar hebt uitgekeken. Aan de andere kant zijn we opgelucht dat deze ramp heeft plaatsgevonden ruim vóórdat jullie in Nepal zouden aankomen. En we zien je liever eerder terugkomen als helemaal niet!
    Oh ja, nog even over de riksja en dat zgn. "tengere postuur", is het eten daar zo slecht of krijgen jullie zo weinig dat er al de nodige pondjes vanaf zijn?
    We kijken al weer uit naar het volgende reisverslag (met foto's) en hopen stiekem eigenlijk toch dat er nog een groot aantal mag volgen.
  7. Susan Roelofsen:
    he Marjan,
    Ik volg jullie verhalen en bij het lezen zie ik de beelden voorbij flitsen. Heerlijk om te lezen en ook een beetje jaloers ;-) Hopelijk gaan jullie nog mooie dingen zien,horen en beleven.
    geniet ervan.
  8. Martha:
    29 april 2015
    Hoi Marjan en Jacky. Wat een belevenissen in zo'n kort tijdsbestek! Heel bijzonder allemaal. Ik hoop dat er nog een vervolg voor jullie reis komt, misschien is Djoser erg creatief in het bedenken van een goed alternatief. Wens jullie nog veel mooie bijzondere momenten. Ik geniet elke keer weer van jullie reisverslag, geweldig!
  9. Anita:
    29 april 2015
    Als ik jouw reisverslagen lees, dan zijn jullie idd in een avontuur beland. Wat bijzonder! Ik hoop voor jullie dat er na India nog een vervolg komt. Alles staat nu natuurlijk in het teken van de ramp in Nepal, dus afwachten maar. Wie weet, de week is nog niet om
  10. Ria:
    30 april 2015
    Hallo Marjan en Jacky, wat een avonturen beleven jullie :-). Erg leuk om te lezen. Ik hoop dat er een goed passend alternatief voor jullie wordt gevonden. Ondertussen blijven wij genieten van de mooie reisverhalen. Liefs Paul en Ria
  11. Else 12:
    30 april 2015
    Hallo Marjan .
    Wat een belevenis maken jullie mee, nu voor jou hopen dat de reis word vervolgd je hebt er zo naar toe geleefd. Wel is het te begrijpen als de reis vroegtijdig stop .
    Hopend op een goede afloop groetjes van Else 12