Tweede dag in Varanasi

1 mei 2015 - Varanasi, India

Het is 4.30 uur. Tijd om op te staan voor de boottocht over de Ganges om de ochtendrituelen mee te maken. Helaas ben ook ik vannacht getroffen door het 'India-virus' en zie het niet zo zitten met mijn gat over de railing van de boot te gaan hangen (wat hier overigens heel gebruikelijk is), dus Jacky gaat alleen mee. Het is een mooie tocht met een prachtige zonsopgang. De rest van de dag rusten we. Ik wil dolgraag vanmiddag mee. We zullen dan ook een ceremonie te zien krijgen. Om 16.30 uur is het zover. Ik twijfel nog om mee te gaan: geen wc's onderweg. Toch maar doen met de nodige voorzorgsmaatregelen en nog gauw twee toiletbezoeken. Zoals Jacky zegt: once in a lifetime! We gaan met de fietsriksja. Het gehobbel activeert opnieuw mijn darmen. Tijdens het stukje dat we dan nog moeten lopen vlieg ik een restaurant binnen. Pfff, net op tijd. We lopen door en ineens voel ik een flinke duw in mijn rug: het blijkt de neus van een enorme koe. Je maakt hier wat mee. De boottocht is meer dan de moeite waard. We krijgen uitleg over de gebruiken en varen eerst naar de plek waar de lijkverbrandingen plaatsvinden. Op 1 dag worden er 100 tot 150 lijken verbrand. De verbranding vindt plaats een half uur na overlijden. Al zingend komt men aanlopen met het lijk op een baar gewikkeld in oranje doeken. Men doppelt het lijk onder in de Ganges voor de verbranding waarvoor de doeken weer worden verwijderd. Je kan hier kiezen tussen twee soorten hout (het ene verbrand je in een half uurtje, het andere doet er ongeveer drie over). Wat er van je over is, wordt in de Ganges gegooid. Er zijn groepen uitgezonderd, die niet verbrand mogen worden: zwangere vrouwen, kinderen tot 10 jaar, mensen die gebeten zijn door een slang, leprozen en de heiligen binnen het geloof. Deze mensen worden met een steen verzwaard in de Ganges gegooid. Bijzonder indrukwekkend! Langs de weg wordt water uit de Ganges verkocht als drinkwater. Dat laten we maar staan nu ;-). We varen langs de andere kant van de rivier weer terug. De zon gaat inmiddels langzaam onder. Onderweg steekt de gids kaarsjes aan die we allemaal in het water leggen. Het wordt een lange sliert van lichtjes. Zo prachtig om te zien. Je mag daarbij iets wensen. Gezamenlijk gaan onze gedachten naar de mensen in Nepal, maar ook iedereen doet een wens voor hem of haar. Een mooi ritueel! Langzaam varen we terug naar de kade. Daar zien we de ceremonie die hier elke avond plaatsvindt. Er is muziek, er wordt gezongen en met veel rituelen wordt alles uitgevoerd. Alsof we in een openluchttheater zitten. Adembenemend mooi! Zo blij dat ik toch ben meegegaan. Dit was uniek. Per fietsriksja gaan we terug rond een uur of 20.00 uur. Het is zo mogelijk nog drukker dan overdag. Ik blijf me hier verbazen over alles wat er te zien is. In het hotel proberen we nog een soepje naar binnen te werken, maar het gaat bijna niet. Nu maar lekker slapen. Inmiddels is duidelijk dat we onze reis inderdaad gaan afbreken. Daarom blijven we morgen (1 mei) een extra nacht in Varanasi. 2 mei zullen we dan een binnenlandse vlucht hebben naar Delhi waar we nog een nachtje blijven. Op 3 mei vliegen we vervolgens met SAS via Helsinki naar Amsterdam. Het was dan slechts een week voor Nederlandse begrippen, maar in onze beleving was dit al bijna 30 dagen. We hebben enorm genoten en het is zoals het is.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Monique:
    1 mei 2015
    Tjee wat indrukwekkend, heftig, mooi en ook relativerend (vandaag; geef voor Nepal). Heel veel genieten aankomende 2 dagen!!!! X
  2. Marjon:
    1 mei 2015
    Jullie maken zoveel en dat je nog tijd kunt vinden om alles te beschrijven in je reisblog. Erg leuk om het allemaal te lezen. Jammer dat de reis binnenkort moet worden afgebroken. Maar het is niet anders. Tot gauw en een goeie reis. Groetje
  3. Jacky:
    1 mei 2015
    Tijdens de hoognodige rustmomenten (voor lichaam en geest) schrijft Marjan haar verhaal. Ook dan hebben wij heel veel lol. Iedere dag maken wij wel paar bijzondere momenten mee of dat dingen anders lopen dan gepland. India is een uitputtingslag op onze verwende europese luxe leventjes maar dat wisten wij. Lijkt nu op survivaltocht:)
  4. Marja:
    1 mei 2015
    Ook was de reis kort...het is/was een reis vol verbazing....voor jullie maar ook voor ons " de lezers ", want wij gingen met jullie mee, zal jullie verhalen missen! Misschien een ander reisje in de toekomst? Goede thuisreis!
  5. Martha:
    1 mei 2015
    Jammer dat de reis niet verder kan gaan, maar misschien andere keer een vervolg? Ik heb genoten van jullie reisverslag, het is net of je er zelf bij bent en het kunt voelen en ruiken, heel bijzonder. Hoop dat je nog een paar mooie dagen samen hebt, goede reis teeug. Liefs
  6. Ina:
    1 mei 2015
    Ontzettend jammer dat jullie reis in India moet eindigen. Maar nu heb je in ieder geval een excuus om nog eens te gaan ;-)
    Geniet van die laatste dagen daar en een goede vlucht naar huis.
  7. Jarno:
    1 mei 2015
    Damn....dat is idd jammer zeg dat jullie reis nu al afgebroken wordt.....maar als je het vergelijkt met de situatie in Nepal dan wordt alles weer relatief....Ik heb ook genoten van jullie verhalen. Het was soms hilarisch om te lezen....:-). Geniet nog van de dagen die jullie hebben in India en ik wens jullie een hele goede terugreis!
  8. Anita:
    1 mei 2015
    Jammer dat het avontuur nu al eindigt voor jullie. Het was kort maar krachtig! Maar zo als je al zei Marjan, het is zoals het is. Datgene wat jullie deze week al hebben meegemaakt daar kun je de komende tijd wel op teren En de rest van deze reis krijgt ooit wel een vervolg. Veel plezier nog en alvast een goeie reis terug ✈