Laatste dag in Varanasi

2 mei 2015 - New Delhi, India

Het is bijna 9.30 uur als we wakker worden. We hebben nagenoeg de klok rondgeslapen. Het doet goed! We gaan douchen en aan het ontbijt. Ook Jacky ontkomt niet helemaal aan de 'Delhi Belhi' (Wim zijn woorden). We besluiten het deze dag lekker rustig aan te doen. Het is bijna niet mogelijk, maar het is nog warmer dan gisteren. Ons voornemen om nog even langs de straat te wandelen wijzigt in een half uurtje op de stoep voor het hotel. Een excursie op zich: zonder er iets voor hoeven te doen trekt het Indiase leven aan ons voorbij.
Aan de overkant van de straat, naast de fruitkraampjes, is een openbaar urinoir oftewel een van oorsprong wit betegeld muurtje dat nu tot op ongeveer een meter hoogte groen, geel en bruin is uitgeslagen. Het is een duo plek waar de voorbijganger tegen de muur kan plassen. 24 for 7 wordt de muur besprenkeld. Wat Jacky zich afvroeg: waarom zippen deze mannen hun rits niet dicht voor ze zich omdraaien? Ik kon haar hier geen antwoord op geven.
De meest wonderlijke combinaties van vrachten en vervoermiddelen. Een motorfiets of een wasmachine op een fietsriksja, af en toe een auto met een lijk er bovenop, een demonstratie ivm 1 mei, een koe die de weg blokkeert: hier is alles mogelijk. Er zijn geen verkeersregels, geen verkeerslichten, geen zebrapaden, geen fietsstroken, geen trottoirs en geen klaarovers ;-). Verder hebben we geen enkele zitjes voor kinderen gezien of fietshelmen, sterker nog: kind voorop de motortank, vader bestuurt, moeder in amonezit achterop met de baby op schoot.
Tegen 19.00 uur verzamelen we met de groep voor het afscheidsdiner. Morgen vertrek per vliegtuig naar Delhi naar een hotel met zwembad. De bikini ligt bovenop in de koffer :-). Hopelijk vliegen we niet met geiten aan boord zoals Jacky hier 20 jaar geleden meemaakte. Al zou je misschien liever met geiten reizen dan met sommige mannen hier, net varkens ;-). We zullen zien...