Dag 3 Agra

27 april 2015 - Agra, India

Terwijl we worden getrakteerd op Indiase bruiloftsmuziek schrijf ik dit op onze hotelkamer van hotel Taj Resort. Als een sprookje uit Duizend en 1 nacht hebben we net heerlijk gegeten op het dakterras met uitzicht op de Taj Mahal. Hoe mooi kunnen we het hebben? Vanmorgen zijn we om 7.00 met de bus vertrokken naar Fatepur Sikri (verlaten stad). Als we Delhi uitrijden is het een lange driebaansweg. Wim (onze reisleider) weet niet dat deze nieuwe weg uitkomt in Agra waardoor we via een andere route naar Fatepur Sikri rijden. En zoals zo vaak is deze onverwachte route prachtig. We rijden dwars door de stad en zigzaggen tussen al het andere verkeer heen. Geweldig om mee te maken! Inmiddels weten we dat het verkeer hier een kastenstelsel kent en vertrouwt op het karma. Het verkeer golft als water om elkaar heen en botst daardoor niet. Links en rechts van de weg zien we stalletje, koeien, honden, open riolen, mensen die op hun fiets langs de weg liggen te slapen. Hoe zen moet je dan wel niet zijn? Bij de verlaten stad moeten we overstappen op een transferbus. Sinds vanmiddag beleven we het echte India: hordes mensen, stank, veel 'friends' die wat aan je willen verkopen. Het is fascinerend! We bezoeken de verlaten stad en de moskee aan de andere kant. Indrukwekkende gebouwen! En dit alles bij een graadje of 40. Jacky en ik zijn glansrijk geslaagd voor de competentietest: stressbestendigheid, empatisch vermogen, ondernemend, flexibiliteit, aanpassingsvermogen en omgaan met andere culturen. Het was een top dag! Morgen vroeg op om bij zonsopgang de Taj Mahal te bekijken. Daarna is het plan om per riksja naar de Bazaar te gaan. Tegen 1800 vertrekken we met de bus naar de nachttrein die ons naar Varenasi zal brengen. Ondertussen kijken we nog even naar het breaking news. Aangrijpende beelden uit Nepal. Dankbaar dat we daar al niet waren op het moment van de aardbeving. Nepal zullen we niet gaan bezoeken. Hoewel vanuit de reisorganisatie hier nog niets over gezegd wordt, staat dat voor ons wel vast.

1. Marja:
    27 april 2015
    Wat kun je het mooi vertellen Marjan, je lijkt Floortje Dessing wel! En als het geen Nepal wordt kom je gewoon op andere plaatsen, zoals je zelf al zei .....het onverwachte blijkt vaak prachtig te zijn. Veel plezier bij zonopkomst! ( kan Jacky inmiddels haar eigen hotelkamer vinden? )
  2. Jacky:
    27 april 2015
    Ja Marja, ik ga nu steeds onder begeleiding. Vraag niet van wie:)
  3. Jan Arkema:
    Hoi Marjan,

Goed om te lezen dat julle je, ondanks alle ellende in Nepal en elders, toch nog weten te vermaken. En dat moet ook. Zo'n reis doe je niet zo maar nog een keertje over.
    Mogelijk dat je op dit moment al op één oor ligt, maar Corine en ik wensen jou & Jacky voor morgen weer een fijne dag met veel nieuwe indrukken.

Liefs,
    C&J.
  4. Ina:
    27 april 2015
    Het klinkt allemaal geweldig, ik zie het zo voor me met al die drukte op de weg.
    Geweldig dat jullie zo vroeg naar de Taj gaan want dat is ideaal om foto's te maken. Ben heel benieuwd :-)
    Gelukkig dat Jacky nu onder begeleiding staat hihi
  5. Ina:
    27 april 2015
    Het klinkt allemaal geweldig.
    Ik zie het zo voor me, al die drukte op straat.
    Fijn dat jullie morgenvroeg de Taj gaan bezoeken, dan kan je de mooiste foto's maken. Ben heel benieuwd.
    Gelukkig dat Jacky nu onder begeleiding staat ;-)
  6. Martha:
    27 april 2015
    Wat een prachtig verhaal weer. Ik sluit me aan bij Marja: er is een reisleidster die ook goed kan schrijven aan je verloren gegaan (maar wat niet is kan nog komen). Het is geweldig dat jullie nu al zoveel mooie dingen zien. Nig heel veel plezier samen (lukt volgens mij prima) groetjes Martha
  7. Anita:
    27 april 2015
    Wat schrijf je gemakkelijk en beeldend. Er schuilt absoluut een Floortje Dessing in jou. Ben nu al nieuwsgierig naar de volgende dag èn de foto's. Have fun!