Taj Mahal

28 april 2015 - Agra, India

Vanmorgen zijn we om 5.30 uur van het hotel vertrokken. Weer een kort nachtje, maar voor een goed doel! De Taj Mahal moet het mooist zijn bij zonsopkomst. Met een groepje van 6 gaan we de tickets halen en worden we met een busje voor de ingang afgezet. Na gefouilleerd te zijn en alle tassen gecheckt mogen we naar binnen. Wat een bijzonder gevoel: 1 van de zeven wereldwonderen! En het mooie liefdesverhaal erachter: welke man laat zo'n mausoleum bouwen voor zijn (tweede) vrouw? Heeft ze wel 14 kinderen voor moeten baren in 19 jaar. Dat dan weer wel ;-). Het is prachtig en we blijven op een muurtje zitten tot de zon helemaal op is. Daarna de slippers uit en naar binnen. Het is er sober, maar al het marmer in alle mogelijke vormen maakt diepe indruk. We willen teruglopen naar het hotel. Onderweg worden we aangehouden door een man met riksja. We mogen zelf de prijs bepalen. Jacky biedt 50 roepies (€ 0,70) voor twee personen. Door de snelheid waarmee hij akkoord ging voelden we ons toch enigszins opgelicht ;-). Onderweg werd het gevoel anders. De zwoele lucht vermengde zich met zijn lichaamsgeur (oksels en/of kruis: geen idee) en waaide recht in onze neusgaten. Ondanks onze tengere bouw moest hij zijn fiets afstappen om ons de bult op te drukken. Al hijgend kwam hij boven en bedankte ons voor de rijkelijke beloning. We stappen uit en de deur van het hotel wordt voor ons opengedaan door een portier in traditionele kleding met tulband en grote gedraaide snor. Daarna genieten we van een heerlijk ontbijt in de airco.

1. René:
    28 april 2015
    En dan te bedenken dat hij de 'opening' van het mausoleum niet eens kon meemaken omdat hij in de gevangenis zat
  2. Marja:
    28 april 2015
    En zij kreeg het mausoleum na overlijden " in het kraambed". Dat is ook wrang. Maar het mausoleum staat voor velen als een romatische ode aan de liefde. Tja, wie wil dat niet?....maar dan wel graag bij leven!
  3. Ina:
    28 april 2015
    haha heerlijk zo'n lichaamsgeur in je neus tijdens zo'n avontuurlijke rit.
    Lijkt me super om de Taj Mahal bij zonsopkomst te zien. Ik ga nu snel je foto's bewonderen :-)
    Nog veel plezier daar!